فواید وبلاگ‌نویسی

معمولا تا صحبت از وبلاگ‌نویسی می‌شود، آدم‌های پیدا می‌شوند که این سؤال را مطرح می‌کنند: «که چه بشود؟»

خب طبیعی است که خیلی از این افراد شناخت درستی از وبلاگ نویسی ندارند؛ و فکر می کنند وبلاگ نویسی صرفا به انتشار پست های عاشقانه و کوتاه و... خلاصه می شود.

معدود افرادی هم که می‌دانند وبلاگ‌نویسی چه مزیت هایی دارد، بهانه می آورند که وبلاگ‌نویسی وقت و انرژی فوق‌العاده‌ای می‌خواهد، در صورتی که این روزها را همین افراد را می‌بینیم که ساعت‌ها در تلگرام مشغول گفتگوهای غالبا بیهوده و وقت‌گیر می‌شوند.

و اما می خواهیم در این نوشته، برسی کنیم که وبلاگ نویسی چه فایده هایی دارد...

در این نوشته منظور ما از وبلاگ‌نویسی یک جریان مستمر، پایدار و هدفدار است که منجر به تولید محتوا، بیان کردن نظرات و نقدهای عمیق، ترجمه و پدید آوردن مطالب خوب علمی باشد. به عبارتی ما وبلاگ‌نویسی حرفه‌ای و نه وبلاگ‌نویسی تفننی را مد نظر داریم.





فواید وبلاگ‌نویسی چیه؟

۱- شما می‌توانید تبدیل به یک برند شخصی شوید!!!: در صورتی که چند سالی کار کنید و مدام مطالب سطح بالا تولید کنید، تبدیل به یک برند خواهید شد، طوری که نظر شما برای مردم مهم می‌شود و مردم دوست دارند، در مورد همه رویدادها و پدیده‌ها نظر و دیدگاه شما را بدانند.

اگر دوست دارید بیشتر راجع به برند شخصی بدانید به شما پیشنهاد می کنم که از سایت متمم دیدن کنید!

۲- شبکه شدن با افراد ارزشمند: معمولا ما در زندگی عادی، خیلی کم پیش می‌آید که دوستانی با نظرها و دیدگاه‌ها و اهداف نزدیک پیدا کنیم. افرادی که دوست ما در دنیای فیزیکی هستند، خیلی وقت‌ها فرسنگ‌ها با ایده‌آل‌های ما فاصله دارند و با علایق ما بیگانه‌اند. خب خود این یک مسئله است و اگر به فردایی بهتر فکر می کنید باید این مسئله را حل کنیم؟! اما بعد از مدتی وبلاگ‌نویسی، در روندی آهسته، شما به تدریج کسانی را پیدا می‌کنید که از نظر فکری به شما نزدیک هستند. اصلا نیاز نیست که تعداد این افراد بیشتر باشد، کافی است که ده نفر از چنین دوستانی داشته باشید، تا دیگر حس غربت نکنید. و با تبادل نظر و ایده و اشتراک گذاری آن اتفاقات بهتری را رقم بزنید!

۳- تکامل شخصی: وبلاگ‌نویسی به معنی واقعی کلمه می‌تواند از شما آدم بهتری بسازد. اگر شما پست‌های محققانه و نه پست‌های سطحی بنویسید، به تدریج یاد می‌گیرید که در مورد هر چیزی به صورت ژرف اندیشه کنید، تحقیق کنید، فکت‌ها (آمار ها) را کنار هم بچینید. به تدریج یاد خواهید گرفت که همین ویژگی را وارد زندگی خود هم بکنید و آدمی تکانه‌ای نباشید.

۴- خودشناسی: با ارسال نوشته های روزانه یا بهتر بگوییم وبلاگ نویسی به تدریج شما با اهداف و امیال مخفی و واقعی خود آشنا می‌شوید. البته برای خودشناسی راه های زیادی است و وبلاگ نویسی تنها 17% از آن چیزی که باید باشد را دارد.

در حین نوشتن پست‌ها، شما به تدریج سیری در «هرم‌های نیازهای فردی» می‌کنید، به خودشکوفایی می‌رسید و به آنجا می‌رسید که ایجاد دنیایی بهتر برای همه، هدف غائی‌تان می‌شود. و چه لذت بخش است آن روز...

۵- شهرت و افتخار: اما یک چیز خوب و شاید هم مزاحم در وبلاگ‌نویسی رسیدن به شهرت و افتخار است، شماری از ما این مطلب را دوست داریم، بعضی از ما هم نه. نظر شما چیه؟

۶- پول: البته برای رسیدن به پول شما باید مهارت‌ها و توانایی‌های زیادی کسب کنید و بدانید که چطور باید بازاریابی کنید و با توجه به جو ایران، چطور امور مالی را بومی کنید.در ایران تعداد وبلاگ‌نویس‌هایی که از این محل، صاحب درآمد جانبی می‌شوند، بسیار انگشت‌شمار است. شاید به زودی مطلبی را منتشر کنم که "چگونه با وبلاگ نویسی کسب درآمد کنیم؟!"

۷- اعتماد به نفس: خجالتی یا درونگرا هستید؟! وبلاگ‌نویسی می‌تواند به تدریج باعث اعتماد به نفس شما شود. وقتی پست‌های شما و اندیشه ارزشمند پنهان شما، به تدریج از سوی انبوهی از خواننده‌ها کشف شود، شما به ناگاه متوجه می‌شوید که یک آدم حاشیه‌ای بی‌ارزش نیستید، بلکه برعکس می‌توانید افکار عمومی را هم جهت بدهید. و با استفاده از نظر های مخاطب ها اعتماد به نفس پیدا کنید!ذم

8- متفاوت باشید: می‌خواهید به جای سر کردن در فیس‌بوک و تلگرام کار ارزشمندی انجام بدهید؟ وبلاگ بنویسید! البته داشتن یک کانال تلگرامی بد نیست اما باید قبول کنیم که محیط تلگرام بسته است، اما محیط اینترنت باز است. یعنی این که من اگر دنبال مطلبی باشم در گوگل سرچ می کنم؛ و تلگرام جایی برای سرچ کردن در تمامی کانال ها را ندارد.

9- مدیریت زمان: شرط وبلاگ‌نویسی منظم آن است که بتوانید مدیریت زمانی خوبی داشته باشید، اوقات مرده خود را به حداقل برسانید و در ساعاتی که آنلاین هستید به جای وب‌گردی بی‌برنامه، متمرکز باشید.

10- دانشمند و فرزانه و سخنور شوید: لازمه وبلاگ‌نویسی موفق آن است که برای نوشتن هر پست به منابع مختلف سر بزنید، آنها را با دقت بخوانید، نتیجه‌گیری کنید. برای وبلاگ‌نویسی باید دانش زبان انگلیسی خوبی داشته باشید و درک مطلبتان را هم توقیت کنید.

شما باید مهارت‌های نوشتاری خود را ارتقا بدهید و دایره واژگان خود را توسعه بدهید و تمرین مرتب همه این کارها در قالب وبلاگ‌نویسی، شما را آدمی حکیم و البته فرزانه می‌کند.

شما علاوه بر اینکه منبعی از دیتاهای خوب می‌شوید، توانایی استدلال و بحث و مناظره پیدا می‌کنید. می‌توانید از زوایایی بدیع به رویدادها نگاه کنید و در مهمانی‌ها و جلسات، چشم‌ها را خیره کنید!



در مطلب بعدی راجع به آسیب های وبلاگ نویسی صحبت خواهیم کرد

تعجب نکنید، هر چیزی در کنار فایده هایش ضرر هایی هم دارد.
با من همراه باشید!
حسین اصلانی

حسین اصلانی

حسین اصلانی؛ رئیس سابق هیئت مدیره آرپینا
مدیرمحصول؛ پژوهشگر؛ مترجم و سخنران

نظر (۴)

wave
  • سارا ابراهیمی

    سارا ابراهیمی

    ۲۲ مرداد ۹۶، ۱۵:۲۰

    عالی بود, تاثیر گذار بود

  • مهندس رضا عباسی

    مهندس رضا عباسی

    ۲۰ مرداد ۹۶، ۱۶:۴۰

    جالب بود

  • سید محمد موسوی

    سید محمد موسوی

    ۲۰ مرداد ۹۶، ۱۶:۲۵

    مطالعه شد. استفاده کردم. دستتون درد نکنه!

  • ابوالفضل ساعدی

    ابوالفضل ساعدی

    ۱۹ مرداد ۹۶، ۱۳:۰۵

    سلام عالی و مفید بود

ارسال نظر

wave
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ESC را فشار دهید تا بسته شود