سلام دوستان عزیز من! امروز برای شما یک خبر خوب دارم، دوره آموزشی طراحی تجربه کاربری بنده سرانجام پس از مدت ها زحمت آماده شد. امیدوارم با انتشار این اطلاعات و استفاده عزیزان، شاهد تغییر و تحول خوبی در صنعت نرم افزاری کشور باشیم. توی این دوره همه تلاش خودم را کرده ام تا کامل کامل تمامی فوت های کوزه گری طراحی تجربه و رابط کاربری را برای شما با بیان مثال و نمونه ساده و کاربردی کنم و آن را به شما آموزش بدهم.

در ادامه می توانید سرفصل ها و برخی از فیلم های دوره را مشاهده کنید.

خبر خوب بعدی که برای شما دارم این است که هر از دو هفته یک بار یک مقاله کاربردی راجع به طراحی تجربه کاربری منتشر خواهم کرد.


رابط و تجربه کاربری

UI یعنی چه؟

وقتی در مورد طراحی حرف می‌زنیم اغلب مردم به طراح دیداری یا همان گرافیست فکر می‌کنند و دلیل آن این است که قابل فهم تر می‌باشد. طراحان دیداری کارشان این است که رنگ و تصاویر مناسب را انتخاب می‌کنند. لوگو را طراحی می‌کنند و … . این نوع طراحی همان چیزی است که بیشتر مردم به آن می گویند: “هنر”.

اگر طراحی دیداری هنر باشد، طراحی رابط کاربری یک علم است.

طراح رابط کاربری با خود فکر می‌کند که اگر یک فرم ارسال شد چه اتفاقی بیافتد؟ خطاها را چطور به کاربر نمایش بدهیم؟ آیا اطلاعات فرم به یک صفحه جدید ارسال می‌شود؟ دکمه ارسال فرم کجا قرار گیرد؟

تعاریف متعددی از UI وجود دارد اما اگر بدانیم که UI علامت اختصاری User Interface می‌باشد، پی خواهیم برد که می‌توان UI را رابط کاربری تعریف کرد. هرجا که صحبت از کار کاربر با نرم افزار باشد، بی شک رابط کاربری حضور دارد.

پس UX یعنی چه؟

بگذارید اینطور بگوییم! در سراسر دنیا همه شرکت‌های بزرگ محصولاتی را طراحی می‌کنند که در نهایت به دست ما می‌رسد و به نحوی از آن استفاده می‌کنیم. وقتی برای اولین بار یک موبایل خریدید چه حسی داشتید؟ در مورد اینکه می‌توانستید گوشی تلفن‌تان را در جیب بگذارید و هرجایی دور از خانه به تماس‌ها پاسخ دهید، چه فکری می‌کردید؟ آیا داشتن یک گوشی تلفن با قابلیت حمل، باعث نمی‌شد در مقابل دوستان و نزدیکان‌تان یک حس خاص داشته باشید؟ شما یک حس برتری  و قدرت در خودتان نمی‌دیدید؟

بله… این حس به ۱۰−۱۲ سال پیش مربوط می‌شود و حالا همه یک گوشی موبایل دارند. کسی به خاطر موبایلش احساس غرور نمی‌کند! اما این موضوع را همین الان هم می‌شود به شکل دیگری دید. فکر می‌کنید حس داشتن یک iPhone 6+ برای کسی که یک گوشی کلاسیک Nokia 2200‌ دارد چگونه است؟

UX یعنی تجربه‌های خوب و بدی که ما در استفاده از محصولات داریم و باعث شده‌اند که آنها را بخریم یا نخریم.

تجربه‌کاربری یعنی نگاه به کاربرد محصول از بیرون. یعنی از همان سمتی که مردم به نحوه عملکردش نگاه می‌کنند


تهیه دوره آموزشی


ما شما را در این دوره با تفکر جدیدی در رابطه با طراحی نرم افزارآشنا می‌کنیم. اگر نگاهی به سرفصل‌ها کنید قطعاً با نیت و هدف ما و آن چیزی که در پایان این دوره ارزشمند به آن می‌رسید، آشنا خواهید شد. با انتشار فصل اول با آگاهی بیشتری راجع به این تحول در صنعت نرم افزار نسبت به استفاده از این دوره اقدام خواهید کرد.

این بطری های سس را ببینید. بطری اول ظاهر قشنگی دارد اما مشکل آن این است که وقتی سس بطری کم شود فشاردادن بطری به تنهایی سس را بیرون نمیریزد و باید حتما آن را تکان دهید و این تجربه خوبی برای کاربر ایجاد نمی کند. اما بطری دوم علاوه بر این که ظاهر خوبی دارد این تجربه بد را هم از کاربر می گیرد و مشکل را برطرف می کند؛ یعنی هم UI خوبی دارد و هم UX خوب.
آموزش ui & ux , آموزش UI و UX

در ادامه این دوره شما با تلفیق UI و UX، نرم افزارهای جذاب و کاربر پسند خلق می‌کنید و همین باعث افزایش فروش و دیدن شدن ابزار شما می‌شود. استیو جابز می‌گفت:” مردم نمی‌دانند چرا از این محصول خوششان می‌آید اما می‌خواهند یکی از این را داشته باشند”

و حتما برای شما پیش آمده است که از میان چند محصول نرم افزاری یکی را انتخاب کرده اید و جالب‌تر آن که پس از نصب خیلی از نرم افزارها بدون آموزش خاصی بلد بوده‌اید با آن کار کنید!

این همان جادوی رابط و تجربه کاربری است.

این دوره مناسب برنامه نویس ها، طراحان نرم افزار، گرافیست‌هایی که قصد دارند به صورت تخصصی در زمینه وب یا تلفن همراه کار کنند، طراحان سایت، طراحان اپلیکیشن های تلفن همراه، مدیران محصول نرم افزاری، و علاقه مندان طراحی رابط و تجربه کاربری می‌باشد.

تهیه دوره آموزشی

مباحث اصلی و کلی دوره:

  • بخش مقدماتی
    • بهتر است بدانیم!
    • مقدمه مهارت هایی که باید کسب کنیم
    • بخش اول شناخت کاربر
      • مختصری در رابطه با روش انجام کار
      • جایگاه کاربران در تجربه کاربری
      • فرضیه های طراحی
      • دستور العمل هایی برای افزایش کیفیت
      • شناخت کاربر
      • تحقیقاتی راجع به کاربر
      • طراحی اپلیکیشن، طراحی وب، طراحی نرم افزار؛ تفاوت ها و روش ها
    • بخش دوم روانشناسی تخصصی UI & UX
      • روابط بصری
      • کنترل چشم کاربر هدایت بصری
      • روانشناسی رنگ و انتخاب صحیح ست رنگ در طراحی محصول
      • روش های انتخاب رنگ برای طراحی محصول
      • نرم افزارها و سایت های جانبی برای انتخاب و ست کردن رنگ ها
      • انواع رنگ های جامد (Solid) ، شیب رنگ (Gradient) و نحوه ی ایجاد و استفاده از آنها
      • روانشناسی فضای کاری محصول
      • روانشناسی اشکال هندسی و استفاده در طراحی
      • تست 5 ثانیه ایی برای سلسله مراتب بصری
    • بخش سوم - تصویر در طراحی محصول
      • انواع سبک تصاویر
      • طراحی فضایی و مجسم سازی از طریق تفریق
      •  آنچه که به انتخاب بهتر کمک می کند
      • کار با ابزار های مدیریت و ویرایش تصاویر بخش اول
      • کار با ابزار های مدیریت و ویرایش تصاویر بخش دوم
      • نحوه ی صحیح ذخیره سازی و بهینه سازی تصاویر برای استفاده در وب
      • انواع پسوندهای ذخیره سازی تصویر برای استفاده در وب و اپلیکیشن
      • نحوه صحیح استفاده از تصاویر ، پترن ها و رنگ ها بعنوان پس زمینه ی قالب گرافیکی وب سایت
      • مفهوم شفاف بودن (Transparent) و استفاده از تصاویر شفاف در طراحی
      • اشتباهات رایج در استفاده از تصاویر
      • ترفند هایی برای استفاده بهتر از ابزار های مورد نیاز طراحی UI
    • بخش چهارم - متن در طراحی محصول
      • مبانی تایپ و نمایش آن
      • استفاده صحیح از فونت های مناسب در رابط کاربری
      • سایز مناسب و استاندارد متون در قالب گرافیکی (وب اپلیکیشن)
      • جلوه های ویژه و افکت های مناسب برای متون
  • بخش مبانی
    • بخش پنجم سبک ها و الگو های طراحی
      • سبک شناسی و اصول UI , UX
      • اهمیت تعادل در استفاده از متن و تصویر
      • مروری بر کار های موفق داخلی
      • مروری بر کار های نا موفق داخلی
      • معرفی منابع مورد استفاده در پروژه ها
    • بخش ششم یک پروژه کوچک در زمینه وب
      • طراحی یک پنل کاربری ساده و یک دست Flat design  - بخش اول
      • طراحی یک پنل کاربری ساده و یک دست Flat design بخش دوم
      • طرحی یک پنل کاربری ساده و یک دست Flat design بخش سوم
      • طرحی یک پنل کاربری ساده و یک دست Flat design بخش چهارم
      • نکاتی که برای ارائه پیشنمایش به مشتری باید بدانید
    • بخش هفتم یک پروژه کوچک اپلیکیشن تلفن همراه
      • طراحی یک اپلیکیشن فروشگاهی بخش اول
      • طراحی یک اپلیکیشن فروشگاهی بخش دوم
      • طراحی یک اپلیکیشن فروشگاهی بخش سوم
    • بخش هشتم خلاقیت
      • خلاقیت ذاتی است یا به دست آوردنی؟
      • چگونه خلاق تر شویم؟
      • استفاده از خلاقیت در طراحی تجربه کاربری
      • چگونه اندازی گیری کنیم؟
      • معرفی ابزار هایی برای هوشمندی
    • بخش نهم بهینه سازی طرح
      • نکات طلائی و عملی برای باز طراحی محصولات
      • طراحی قابل اندازه گیری
      • گشتی در زندگی ( آنچه که باید در طرح جریان داشته باشد)
  • بخش تکمیلی
    • بخش دهم انیمیشن در طراحی
      • چگونه پویانمایی خلق کنیم
      • کجا از جلوه های بصری استفاده کنیم
      • منابع آماده
    • بخش یازدهم نکات تکمیلی
      • فوت کوزه گری موفقیت در رابط کاربری
      • فوت کوزه گری موفقیت در تجربه کاربری
      • روش های افزایش مهارت
      • مروری سریع بر طراحی نرم افزار های تحت ویندوز و تکنیک های آن
      • سه اصل کلیدی: مشتری عمر محصول کاربران
      • اشتباهات رایجع در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری در ایران
      • بومی سازی و ایده برداری
      • ابزار های حرفه ایی طراحی
      • چگونه یک طرح آزمایش می شود؟
      • آنچیزی که برای طراحی تخصصی باید دنبال کنید ( نرم افزار وب اپلیکیشن )
      • منابع این دوره آموزشی
      • چیز هایی که از قلم افتاد . . .

تهیه دوره آموزشی

قراره براتون هم تجربه های شیرین خلق کنیم، هم یادبگیریم چطور برای بقیه تجربه خلق کنیم! منتظر نظرات شما هستم