از بیکاری تا اشتغال : چطوری ایده را تست کنیم؟

سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه! عید شما مبارک توی این روز خوب می خواهم یک سری پرسش خوب به شما یاد بدهم تا در هزینه هاتون صرفه جویی کنید! شما باید هزینه فرصت را همیشه مد نظر داشته باشید و این را بدانید که هر فرصت جدیدی که از راه میرسد وقت انرژی زیادی از شما خواهد گرفت.

یک ایده به سر شما زده و می خواهید بر پایه اون یک کسب و کار را راه اندازی کنید. اگر ایده شما بگیرد فوق العاده می شود... اما اگر نگیرد چی؟ آیا راهی برای تست کردن او قبل از هزینه پول و وقت هست؟

با بنده همراه باشید تا در ادامه به این پرسش کلیدی پاسخ بدم.

راستی می خواهم پاسخ این پرسش را در حاشیه نمایشگاه از ایده تا درآمد که یک روزی از افتتاح اون میگذره ارائه بدم.

شما همیشه در حال تست کرده هستید. این جمله را رئیس دپارتمان کارآفرینی دانشگاه کالیفرنیا میگوید " با هرچیزی شروع کنید؛ با همینچیز هم تمام می کنید" البته قبل از ایشان مولای ما امام علی (ع) نیز این جمله زیبا را به این شکل فرموده اند که " دنیا همچو مزرعه است. هرآنچه را که بکارید همان را برداشت می کنید" پس اگر ایده را از همان ابتدا به صورت اصولی پی ریزی کنیم، نتیجه آن هم معقول و منطقی خواهد بود.

از کجا شروع کنیم؟ ما 6 سوال را آماده کرده اییم تا با استفاده ا آن ایده تان را ارزیابی کنید

مشتری من چه کسی خواهد بود؟

کاربر پژوهی به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات زیادی در رابطه با مشتری خودتان کسب کنید.شاید محصول شما بهترین ایده و راه حل باشد اما آیا می توانید مشخصات مشتری های مختلف خودتان را با مشخصات خودتان مقایسه کنید؟ منظور من این است که طبیعی است که مشتری های شما ادم های مختلف و متنوعی هستند و نظرات گوناگونی دارند. پس ابتدا شما باید راجع به آن ها با روش های استاندارد کاربرپژوهی تحقیق کنید.

این محصول را چگونه به دیگران ثابت خواهم کرد؟

از خودتان بپرسید محصول یا خدمت شما چه مزیتی دارد که مشتری حاضر باشد بجای دیگر محصولات مشابه آن را تهیه کند؟ به نظر شما ایده ایی که دارید می تواند تا حد امکان ملموس شود؟ از آن عکس، انمیشن، پروتوتایپ یا نمونه اولیه ایجاد کنید. با ارائه نمونه اولیه به دیگران می توناید از نقاط ضعف و قوت ایده تان مطلع شوید و این می تواند تاثیر زیادی بر خلق یک اثر موفق تر داشته باشد.

چه کسانی را برای تیم کاری ام لازم دارم؟

در همان روز های اول شما خواهید فهمید که نظرات چه کسانی برایتان سازنده تر است و خواهید فهمید که فکر چه کسانی را برای همفکری لازم دارید؛ چه در رابطه با تولید،فروش، بازاریابی و... شما باید بتوانید میزان علاقه افراد به ایده تان را بفهمید تا بتوانید افراد مناسب تری را به عنوان شریک کاری یا کارمند انتخاب کنید.

به چه منابعی نیاز خواهم داشت؟

دقیقا ایده تان را چطور عملی خواهید کرد؟ جواب این سوال نیاز به دانستن این نکته دارد که به چه منابعی نیاز خواهید داشت. از محل کار گرفته تا رایانه و لوازم اداری و... شاید بهتر باشد لیستی از دارایی های فعلیتان تهیه کنید و یادداشت کنید که از هر یک از آنها چطور می توانید استفاده کنید. فراموش نکنید که بزرگترین ایده ها از خانه ها با منابع کم شروع شد(گوگل؛اپل،تبرک، نایک و...)

ایده من تا چه حد قابل توسعه است؟

چقدر می توانید کسب و کارتان را وسعت بدهید؟ آیا می توان از ایده شما این توقع را داشت که در مقیاس های بزرگتر هم قابل استفاده باشد؟ شاید مطالعه زندگی کارآفرینان بتوانید در این زمینه به شما کمک کند. پیشنهاد می کنم کتاب زندگی نامه فلیپ نایت موسس نایک را مطالعه کنید همینطور کتاب صوتی رایگان دروس رهبری از استیو جابز. داشتن یک ایده و عملی کردن آن دو مقوله جدا ست. اگر ایده شما نیاز به تخصص خاصی دارد آیا می توانید کسی را پیدا کنید که این شکاف را پر کند؟

آیا حاضرید سه سال از عمر خود را وقف ایده تان کنید؟

داشتن ایده خیلی هیجان انگیز است. اما حاضرید حداقل سه سال از عمر خودتان را وقف این ایده کنید؟ من اعتقاد دارم که اگر خداوند ایده ایی به شما می دهد، توان اجرای آن را هم خواهد داد پس شاید بهتر باشد یک دفترچه تهیه کنید و ایده های هر روز خود را در آن یادداشت کنید. شاید امروز توان اجرای این ایده را نداشته باشید اما مطمئن هستید فردا هم نخواهید توانست؟

امروز ما آنچیزی است که در گذشته به آن فکر کرده اییم و فردا آنچیزی خواهد بود که امروز به آن فکر می کنیم


پیشنهاد می کنم از مطالعه مقاله از بیکاری تا اشتغال غافل نشوید که به پرسش هایی که الان در ذهن دارید پاسخ خواهد داد.


حسین اصلانی

حسین اصلانی

حسین اصلانی؛ رئیس سابق هیئت مدیره آرپینا
مدیرمحصول؛ پژوهشگر؛ مترجم و سخنران

نظر (۰)

wave
خوندن نظر شما برای من خیلیییییی مهمه! یه جمله بهم بگو...

    ارسال نظر

    wave
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    ESC را فشار دهید تا بسته شود