راه حل های ارزان برای شروع پژوهش در زمینه امواج مغزی

سلام و عرض ادب وقت همه شما عزیز بخیر

همه ما به این اصل واقفیم که انجام پروژه های تحقیقاتی بدون منبع مالی نمیشه! و به همین خاطره که اصلا خیلی از ما که در وجودخودمون یک انیشتین درونی داریمو با این وجود اصلا سراغ پژوهش و تحقیق نمیریم و ترجیح می دیم به چیز های دیگه فکر کنیم.

اما اگر شما از اون دسته از افراد هستید که حاضرید سختی ها پژوهش را به جون بخرید و طعم شیرین نتیجه یک تحقیق را بچشید و به آینده ذهن کمک کنید پیشنهاد می کنم با این مقاله همراه باشید.

(نکته مهم : این مقاله کاملا مقدماتی و جنبه ترویجی داره  )

قصد داریم تا به شما 2 روش نسبتا ارزان برای شروع تحقیقات در زمینه امواج مغزی را معرفی کنیم.

1- روش های ساده و ارزان ساخت یک دستگاه الکتروانسفالوگرافی یا ضبط کننده امواج مغزی (The OpenEEG Project)

خب ما در اینجا قصد داریم تا با ساده ترین ابزار یک دستگاه ضبط کننده امواج مغزی بسازیم، طی تحقیقات ششماهه ایی که بنده برای ساخت این دستگاه ها انجام دادم به این نتیجه رسیدم که هیچ چیز جای دستگاه های آماده توی بازار مثل Enobio EEG Wireless  که کمپانی Neuroelectrics اسپانیا در 3 مدل 8، 20 و 32 کاناله برای ثبت امواج مغزی به صورت بی سیم Wireless طراحی کرده را نمیگیره. حتی هدست های NeuroSky هم با هزینه های کمتر و قابلیت های بیشتر می تونن خیلی در انجام پژوهش ها کمک کنند.

اما همیشه روش های ارزان تر و طبیعتا با کیفیت پایین تر اما قابل اطمینان برای شروع کار وجود داره!

یکی از روش ها که خود من هم اونو امتحان کردم و ازش جواب گرفتم روشی است که توی سایت BCI using EEG معرفی شده. توی این سایت صفر تا صد روش ساخت یک واسط مغز و رایانه را توضیح میده و قدم به قدم به شما کمک می کنه تا اونو بسازید. ( البته لازم به ذکره که اگر از الکترونیک سر در نمیارید کافیه نقشه ها و لیست قطعات و کد ها را پیش یک متخصص ببرید تا با هزینه ایی حدود 120 - 280 هزار تومان ) مدار را برای شما بسازه.
من این مدار را  5 سال پیش ساختم و حدود 60.000 تومان برای ساختنش هزینه کردم!
سعی کنید الکترود را خودتون نسازید و از الکترود های آماده استفاده کنید تا کیفیت ضبط شما قدری افزایش پیدا کنه!
فراموش نکنید که مدار بالا یک مدار پزشکی نیست! طراحان مدار بالا هم خودشون گفتن که نباید از این مدار توقع زیادی داشت!
اما خب کیفیت پایین گاهی وقتا بهتر از هیچی است!
یکی دیگه از منابعی که مدار مناسبی را برای اینکار طراحی کرده پروژه متن باز EEG است. که هم مدار داره هم نرم افزار مناسب کار!
و اما آخرین راه ساخت مدار EEG مقاله ایی است که وبسایت ساختنی ها منتشر کرده و در اون به صورت تفصیلی و فارسی آموزش ساختن یک مدار eeg را آموزش داده.
شما می توانید با این لینک به آن مقاله دسترسی داشته باشید. آموزش کامل و تفصیلی ساخت انواع مدار EEG و ECG

2- استفاده از بانک های اطلاعاتی ضبط شده امواج مغزی (EEG Data Available For Free Public Download )

از آنجا ایی که ضبط امواج مغزی برای استفاده در آزمایش ها کار سخت و پر هزینه ایی هست دوستان شهید پرور ما در خارج از کشور اقدام به انتشار مجموعه ای از اطلاعات 32 کانال از 14 نفر (7 مرد و 7 زن) با استفاده از نرم افزار Neuroscan نموده اند.این اطلاعات به گونه ایی ضبط شده که افراد بدون اطلاع قبلی در حال مشاهده عکس های طبیعی ارائه شده به صورت بسیار مختصر (20 ms) هستند که بر روی هر سوژه به مجموع 2500 آزمایش انجام گرفته . (مجموع داده ها 4 گیگابایت است؛ جزئیات بیشتر کلیک کنید).
با استفاده از بانک های اطلاعاتی معرفی شده حدود 25% از تحقیقات به نتیجه خواهد رسید لذا برخی از کار های آماری و مقایسه ایی به وسیله این بانک ها قابل پیاده سازی است.
 
برخی از اطلاعات جهت دانلود عبارت اند از:
حسین اصلانی

حسین اصلانی

حسین اصلانی؛ رئیس سابق هیئت مدیره آرپینا
مدیرمحصول؛ پژوهشگر؛ مترجم و سخنران

نظر (۰)

wave
خوندن نظر شما برای من خیلیییییی مهمه! یه جمله بهم بگو...

    ارسال نظر

    wave
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    ESC را فشار دهید تا بسته شود