سند اسپرینت در عمل

سلام خدمت همه عزیزان، امیدوارم خوب و سرحال و پر انرژی باشید؛ به قول یکی از دوستانم گفته بود وبسرویس بشم، کال کردن بلدی؟ اینم از عاشقانه های تخصصی برنامه نویساست دیگه!!!

خب بریم سراغ اسپرینت در عمل؛ می خواهیم راجع به این موضوع حرف بزنیم که باید شرکت را از اسپرینت هاتون مطلع کنید، چطور بک لاگ اسپرینت بسازیم،و اگر مقاله طولانی نشد راجع به اتاق تیم هم صحبتی داشته باشیم.

اگر مایل هستید، با من همراه باشید!


اسپرینت را اطلاع رسانی کنیم؟

مهم اینه که شما گروه، تیم یا شرکت خودتان را از سند اسپرینت مطلع کنید تا از سوء تفاهم های احتمالی جلوگیری شود. می­توانید یک صفحه برای اطلاعات اسپرینت ایجاد کنید که شامل نام، اهداف، داستان­ها و اعضای تیم باشد. شکل زیر نمونه­ای از صفحه اطلاعات اسپرینت را نمایش می­دهد:

sprint-sampel

مدیر اسکرام باید بعد از جلسه برنامه ریزی اسپرینت این صفحه را روی wiki شرکت ایجاد کند و با ایمیل به اعضای شرکت اطلاع رسانی نماید.

همچنین مدیر اسکرام برگه اطلاعات اسپرینت را پرینت می­کند و به پشت در اتاق تیم می­چسباند. بنابراین هر کسی که از آنجا می­گذرد می­داند که تیم چه کار می­کند و از آنجایی که آن شامل زمان و مکان جلسه اسکرام روزانه و دموی اسپرینت است، همه می­دانند که اطلاعات بیشتر را از کجا بیابند.

وقتی که انتهای اسپرینت نزدیک می­شویم، مدیر اسکرام باید افراد را از جلسه دمو آگاه کند. متن ایمیل ارسالی نمونه می تواند به شکل زیر باشد:

sprint-email
البته شما می توانید جزئیات را به سبک خودتان ویرایش کنید!

میریم سراغ یک سری سناریو درباره کار با تابلوی وظایف تا نحوه استفاده از آن را یاد بگیریم

مثال 1: بعد از اولین جلسه اسکرام روزانه

بعد از اولین جلسه اسکرام روزانه نوار وظایف به شبیه شکل زیر خواهد شد:

همانطور که مشاهده می کنید سه وظیفه در حال انجام (checked out) است و امروز قراره که تیم روی این آیتم ها کار کنه

گاهی وقت ها در تیم­های بزرگ یک وظیفه در حال انجامه ولی هیچ کس یادش نمیاد که چه کسی  مسئول انجام آن بوده. اگر این اتفاق زیاد رخ می­دهد هر وظیفه را با نام فردی که مسئولش است، مشخص کنید.

مثال 2 : بعد از چند روز

بعد از چند روز نوار وظایف به شکل زیر خواهد بود:

همانطور که می­بینید داستان "Deposite" تکمیل شده . این یعنی اینکه  کد این داستان نوشته شده، در مخزن سورس کد ذخیره شده، مورد تست قرار گرفته و ریفکتور شده . همچنین بخشی از داستان "migration tool"  انجام شده و "back office login" تازه شروع شده . ما همچنین سه آیتم برنامه ریزی نشده داریم که در سمت راست دیوار مشخص شده . این کار برای یادآوری آنها در جلسه بازنگری اسپرینت مفید خواهد بود.

نمودار burndown

با این نمودار ما پیشرفت روزانه در در طول اسپرینت را نمایش می دهیم.در شکل زیر یک نمودار burndown نمونه را مشاهده می­کنید.

این نمودار نمایش می­دهد که:

  • در روز اول اسپرینت، 1  آگوست، سرعت برآورده شده 70 استوری پوینت تعیین شده است.
  • در 16 آگوست تیم برآورد کرده است که 15 استوری پوینت کار باقی خواهد ماند. خط چین نشان می­دهد که آنها تقریبا در مسیر هستند و احتمالا به موقع اسپرینت را تمام خواهند کرد.

در محور افقی، روزهای تعطیل آورده نشده اند زیرا به ندرت کاری در این روزها انجام می­شود.

علایم هشدار دهنده در تابلوی وظایف

هرکسی قصد داشته باشد از پیشرفت اسپرینت اطلاع پیدا کند کافی است به تابلو وظایف یک نگاهی کند.مدیر اسکرام مسئول است تا از سلامت اسپرینت را حفظ نماید. برای این کار باید او نسبت به علایم هشدار دهنده در تابلوی وظایف آگاه باشد. در ادامه برخی از علایم مهم و رایج بیان می­گردند.

چطور اسپرینت را رهگیری کنیم؟

راحت ترین روش پیگیری اینه که هر روز از تابلوی اعلاناتمون عکس برداری کنیم، البته اگر لازم است.اگر رهگیری پروژه خیلی مهم است، شاید بهتر باشد دنبال یک راه حل دقیق تر باشیم.  اگر همه کارهای اسپرینت انجام شد و ویژگی های مورد انتظار تحویل داده شد، آیا برای کسی مهم است که در روز پنجم اسپرینت چه کارهایی انجام شده است؟

اسکرام بورد

خب اینم از این مقاله؛ با این که دیگر انگشتانم توان نوشتن و ویرایش کردن را ندارند اما قول می دهم خیلی زود راجع به اتاق تیم و جلسات روزانه مقاله بعدی را منتشر کنم.


حسین اصلانی

حسین اصلانی

حسین اصلانی؛ رئیس سابق هیئت مدیره آرپینا
مدیرمحصول؛ پژوهشگر؛ مترجم و سخنران

نظر (۲)

wave
  • Saeed

    Saeed

    ۳۰ مهر ۹۶، ۱۶:۱۴

    سلام


    ممنون خوب بود ادمه بدین حتما مطالعه خواهم کرد

  • Saeed

    حسین اصلانی

    ۳۰ مهر ۹۶، ۱۸:۴۱

    ان شاالله

  • سایت تفریحی چفچفک

    سایت تفریحی چفچفک

    ۵ شهریور ۹۶، ۰۹:۲۰

    یه کم گیج شدم

  • سایت تفریحی چفچفک

    حسین اصلانی

    ۵ شهریور ۹۶، ۱۳:۴۹

    اگر سوالی برات پیش آمده یا می تونم کمکی کنم بفرمایید

    درخدمت هستم



ارسال نظر

wave
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ESC را فشار دهید تا بسته شود