راه حل هایی برای استفاده از پوکا یوکه در طراحی واسط کاربری نرم افزار
– گزارشهای بصری و گرافیکی ایجاد کنید. گزارشات بهسادگی قابل فهم و
درک باشد. مطمئن شوید این گزارشات پیغامهای لازم در خصوص وضعیت جاری ارائه
کند. ضمنا با علائم ساده بتواند اتفاقات استثنا، خاص یا خارج از محدودهی
کنترل را مشخص کند. (سعی نکنید بر اساس سلیقه خودتان عمل کنید از نماد های مرسوم و رنگ های مناسب بین المللی استفاده کنید اگر نمی دانید چطوری کافی است به چند نرم افزار مشابه سری بزنید)
– وقتی به دلیل قوانین برنامه (مثل محدودیت دسترسی)، کاربر با پیغام خطا مواجه میشود، در متن پیغام به وی راهنمایی واضح در خصوص انواع دسترسی، نحوه اخذ دسترسی، و نحوه اطلاع به متخصص/راهنمای سیستم جهت رفع خطا داده شود.
– وقتی کاربری به طور مکرر خطای یکسانی را انجام میدهد، به او آموزش دهید. ضمنا پیغام نرم افزار حامل حس شرمساری نباشد!
– اگر چندین کاربر به طور مکرر با خطای یکسانی مواجه میشوند یا خطای یکسانی را انجام میدهند، آموزش جمعی برگزار کنید.
– فرایند نرم افزار را به ساده ترین شکل ممکن طراحی کنید. جریانهای کاری در نرم افزار را تا حدامکان ساده کنید.
راه حل های دیگر:
– وقتی در نرم افزار، فرایندی طراحی میکنید که با فرایندهای رایج متفاوت است، مراحل آغازین فرایند را به شکل متمایز طراحی کنید تا افراد مطابق عادت و مشابه فرایندهای رایج عمل نکنند، به این ترتیب احتمال بروز خطاهای تصادفی کاهش مییابد.
– هر جا که ممکن است و هر چه سریعتر، به کاربر اجازه بازگشت در فرایند را بدهید تا بتوانند اشتباههای احتمالی و تصادفی خود را اصلاح کند.
– تا حد امکان در نرم افزار از جریانهای کاری یکسان استفاده کنید. راه حل پیش فرض طراحی نرم افزار اینطور نباشد که برای هر فرایند کاری یک جریان اسپاگتی جدید به برنامه اضافه شود.
– جریانهای کاری را بازبینی کنید، از این نظر که مطمئن شوید جریانهای کاری با فرایندهای سازمانی کاملا متناسب هستند به جای اینکه مانع یا مازاد در کنار آنها باشند.
– از کاربر کمترین داده ممکن را بخواهید، البته ورود داده برای فیلدهای اصلی را الزامی کنید.
– برای هر کار متفاوتی، از کنترلها و واسط کاربری(اینترفیس) یکتا و غیرتکراری استفاده کنید. اینکار باعث میشود خطای انتخاب تصادفی گزینه اشتباه حداقل شود.
– واسط کاربری و گزارشات مرتب، بدون اضافات و ساده باشد تا کاربر آنچه می خواهد را به سرعت پیدا کند.
– از نمایشگرها یا علائم واضح برای نمایش خطاها استفاده کنید. به عنوان نمونه از نمودارهای کنترل فرایند یا چراغهای قرمز و سبز در سیستم استفاده کنید.
تکمیل تعاملی:
شما در هنگام طراحی نرم افزار از چه روشهایی برای خطاناپذیری یا جلوگیری از اشتباهات کاربران استفاده می کنید؟در مقاله بعدی راجع به پوکایوکه راجع به این مبحث ریشه ایی تر صحبت می کنیم. منتظر نظرات شما هستم
darya
۵ مرداد ۹۶، ۲۰:۳۷سلام ممنون واسه مطالب کاربردیتون
عباسی
۴ مرداد ۹۶، ۲۰:۳۳سلام حالتون چطوره؟ نمیشه بیشتر راجع به روند طراحی فرایند صحبت کنید؟
حسین اصلانی
۴ مرداد ۹۶، ۲۱:۳۱سلام
baktash
۴ مرداد ۹۶، ۱۹:۳۰جالب نبود ....
احسان
۴ مرداد ۹۶، ۱۹:۲۲مطالبش جدید نبود, فکر کنم بخش بعدی بهتر باشه