شگفتی های مغز و رابط های مغز و رایانه

همانطور که یونانیان باستان در مورد پرواز خیال پردازی می کردند، تصورات امروزی نیز رؤیای ترکیب ذهن و ماشین آلات را به عنوان راهکاری برای مشکل مرگ و میر انسان می دانند. آیا ذهن می تواند به طور مستقیم با هوش مصنوعی، ربات ها و ذهن های دیگر از طریق فناوری رابط مغز و رایانه (BCI) ارتباط برقرار کند تا محدودیت های انسانی ما را پشت سر گذارد؟
 
ویدیو هیجان انگیز از شگفتی هایی که می توان به وسیله  BCI خلق کرد.
 

فناوری BCI در گذشته فقط در تحقیقات علمی جدی بود و هیچ جذابیتی نداشت . ایده افشای افکار وقصد شخص توسط فعالیتهای مغز بدلیل دور از ذهن و نامتعارف بودن آن رد میشد . به همین منظور بررسی فعالیهای مغز معمولا به آنالیز اختلالات عصبی در کلینیکها یا اکتشاف عملکرد مغز در آزمایشگاها محدود میشد .طراحی BCI بیش از حد پیچیده در نظر گرفته می شد، چراکه وضوح و قابلیت اطمینان از اطلاعاتی که از مغز گرفته می شدمحدود بود و در عین حال تنوع بالایی نیزداشت.علاوه براین سیستم BCI به پردازش بلادرنگ سیگنال نیاز دارد که تا این اواخر یا این فناوری نبود یا خیلی گران بود.

تحقیقات BCI حوزه ای نسبتا جوان است که از یکپارچه سازی محققان چند رشته  منجمله علوم اعصاب، فیزیولوژی، روانشناسی، مهندسی، علوم رایانه، توانبخشی، و دیگر رشته های فنی و بهداشت محقق شده است. در نتیجه، به رغم برخی پیشرفت های قابل توجه،  زبان مشترکی نیاز است تا، مقایسه فن آوری BCI متفاوتی موجود ،دشوار نباشد و  میزان تحقیقات افت نکند. از این رو انجمن محققان BCI بر ایجاد چارچوبی کلی برای طراحی BCI تاکید دارند.

حسین اصلانی

حسین اصلانی

حسین اصلانی؛ رئیس سابق هیئت مدیره آرپینا
مدیرمحصول؛ پژوهشگر؛ مترجم و سخنران

نظر (۱)

wave
  • yasbanoo farmand

    yasbanoo farmand

    ۱۲ آبان ۹۷، ۱۶:۲۶

    خیلی جالب بود

ارسال نظر

wave
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ESC را فشار دهید تا بسته شود