مانیفست کسب و کار چابک

بیاین با هم یکبار برای همیشه، دستوراعمل چابکی کسب و کار را از روی مانفیست اصلی مطالعه کنیم. این دستورالعمل از سایت اصلی مانیفست توسط آراز ساعی ارسی و دیگر همکاران عزیزم به فارسی ترجمه شده است که در ادامه مطلب قابل دانلود است.

چرا از روش چابک برای مدیریت استفاده کنیم؟

تفاوت اصلی میان مدیریت چابک(agile) و آبشاری (waterfall) در کنترل فرآیند هاست. در روش آبشاری ما محدوده پروژه (scope) را در ابتدای هر فاز مشخص می کنیم و وقتی پروژه شروع شد دیگر آن را تغییر نمیدهیم. و برای رفتن به فاز بعد نیاز به تایید داریم. اما در روش چابک ما هر 2 یا 4 هفته یکبار اولویت ها و محدوده پروژه را مجدد تنیم می کنیم. علت این تغییر، اطمینان از همراستا بودن ارزش کسب و کار با کاری است که مشغول انجام آن هستیم.ب ذارید یک مثال از پروژه ای که این روزها مشغول به آن هستم بزنم.

تفاوت روش مدیرت چابک و آبشاری در عمل

 فرض کنید قصد طراحی یک اپلیکیشن واسط برای ارتباط بین فریلنسر ها و کارفرما ها را دارید. در روش آبشاری فاز ها و برنامه ریزی به شکل زیر خواهد بود و اجرای هر فاز ممکن است حداقل 30 روز زمان نیاز داشته باشد:

  1. 1. طراحی منشور پروژه (Project Chater)
  2. 2. تعریف ویژگی های نرم افزار
  3. 3. گرفتن تاییدیه
  4. 4. برنامه ریزی و زمانبندی پروژه
  5. 5.گرفتن تاییده
  6. 6. تشکیل تیم یا برون سپاری وظایف و کارها
  7. 7. گرفتن تاییدیه برای هر وظیفه یا زیر پروژه
  8. 8. شروع توسعه

اما اگر بخواهیم از متد چابک استفاده کنیم برنامه به شکل زیر خواهد بود که موارد 4 و 5 هر هفته بررسی و مجدد اعمال میگردد:

  1. 1. تعیین بودجه و نتیجه دلخواه
  2. 2. هدف و چشم انداز
  3. 3. ایجاد تیم یا برون سپاری وظایف
  4. 4. شروع توسعه
  5. 5. چرخه اصلاح و توسعه تا حصول نتیجه
لیست ها را مقایسه کنید. سربار پروژه در متد چابک بسیار پایین تر است. و در زمان از مرحله ایده تا اجرا صرفه جویی میشود. و ما کنترل بیشتری هم روی فرآیند های پروژه داریم.
حالا تصور کنید که یک رقیب دقیقا ایده ما را انجام دهد و یک ویژگی اضافه بر سازمان هم داشته باشد. یعنی نه تنها واسطی بین کارفرما و فریلنسر باشد بلکه قابلیت استخدام و دریافت رزومه را هم داشته باشد. اگر بخواهیم قابلیت جدید را برنامه ریزی کنیم در هریک از روش ها به صورت زیر اقدام می کنیم:
  1. جلسه برای اعلام نیاز به تغییر
  2. تخمین توسط تیم توسعه
  3. مشخص کردن هزینه مازاد
  4. ارائه ویژگی های جدید به صورت دقیق به تیم توسعه
  5. تنظیم re-baseline زمانبندی، هزینه و محدوده پروژه
  6. امور اداری با شریک کسب و کار مبنی بر اطمینان از اجرا (و اینکه چیز جدیدی نخوان)
این فاز هم بین 2 تا 4 هفته به زمانبدی قبلی اضافه می کند. حالا اگر از روش چابک استفاده کنیم چه؟
  1. اضافه کردن ویژگی ها به Backlog
  2. ادامه توسعه نرم افزار

آزادی در تغییر اولویت ها

چابکی یعنی انعطاف پذیری و مدیریت صحیح اولویت های کسب و کار. این تعریف من است. یعنی ما بتوانیم با نیاز های مکرر به ویژه در زمانه فعلی که هر روز یک چیز تغییر می کند، هم راستا شویم و فرآیند های از پیش تعریف شده را کنار بگذاریم. رشد اینگونه اتفاق می افتد.

مانیفست چابکی در کسب و کار

نسخه اصلی بیانیه چابکی را می توانید به زبان فارسی از لینک های زیر دانلود و مطالعه کنید.


حسین اصلانی

حسین اصلانی

حسین اصلانی؛ رئیس سابق هیئت مدیره آرپینا
مدیرمحصول؛ پژوهشگر؛ مترجم و سخنران

نظر (۱)

wave
  • محمد قربانعلی بیک

    محمد قربانعلی بیک

    ۱ شهریور ۰۱، ۱۹:۴۶

    توضیحات خیلی خوبی بود. واقعا دلیلی هم ندارد که همه کسب و کارها به سمت فربه شدن پیش بروند. خیلی وقتها یک تیم چابک بهتر می توانند در مقابل مشکلات راه حل پیدا کنند و واکنش بدهند.

  • محمد قربانعلی بیک

    حسین اصلانی

    ۱ شهریور ۰۱، ۲۱:۱۹

    دقیقا محمد جان، متاسفانه اغلب ساختار های شرکت های ایرانی زیر 50 پرسنل ساختار غیر چابک است که مشکلات زیادی را برای سازمان به وجود می آورد.

    با اینکه امروزه شاهدیم در بعضی از شرکت های بزرگ تا 2000 پرسنل هم دپارتمان ها ساختار چابک دارند.
    چابکی می تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

ارسال نظر

wave
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ESC را فشار دهید تا بسته شود